fredag 4 maj 2012

Samhällsproblemet folk.

Jag hatar verkligen kollektivtrafik. Inte själva idén som sådan - i teorin är den fantastisk, men i praktiken: tillåt mig vråla ut mitt missnöje. Bortsett från SL:s brister (som förtjänar ett helt eget inlägg) så ställs man ständigt inför konceptet folk. Folk som helt ärligt borde tvingas ta ett jäkla körkort för att ens få släppas in i den kollektiva trafiken. Varför är det så svårt att tänka logiskt bara för att man nyttjar gemensamma färdmedel? Jag förstår verkligen inte. Går alla på knark?

Jag åkte tunnelbana med barnvagn själv för första gången idag. Mina fördomar om människor ute i det fria gjorde mig ganska nervös över det här. Skulle jag bli utskälld? Skulle någon sparka på vagnen? Helt rimliga rädslor då jag har, inte mindre än tre, vänner som har blivit utskällda med barnvagn för att "mammor ska hålla sig hemma och passa ungen". Dessutom var det något jävla aber som sparkade på barnvagnen när mamma försökte manövrera den i Kungsan i söndags.

Idag slapp jag hur som helst både skäll och sparkar, däremot fick jag en idiotisk och ovälkommen kommentar istället. Från en tant som under högljudda protestsuckar krånglade sig förbi min och en annan förälders barnvagn trots att utrymmet dem emellan inte var något problem. Problemet var snarare hennes hjärna i vilken hennes världsuppfattning låg. Efter att ha suckat och kastat menande blickar mot mitt håll ett tag viftade hon lite med ett knotigt finger och utbrast "ja men du är i alla fall svensk och har en liten vagn - det är värre med utlänningarna" följt av ett självgott smackande och en uppspärrad blick.

Jaha? JAHA? Exakt vad ska jag göra med denna "jag är inte rasist men"-information? Känna nationell stolthet? Vara glad över att mitt svenska arv (vad vet hon om det för övrigt?) gör att jag tydligen väljer rätt barnvagn? Nej. Jag blir bara mer övertygad om att det är bättre att stanna hemma istället för att utsätta sig för folk över huvud taget. Varför är det ens tillåtet att prata i det offentliga rummet? Mon. Dieu.

4 kommentarer:

  1. Ha ungen i en bärsele istället? :D Jag tycker barnvagnar verkar jättejobbiga å ha å göra med. Passa på medan parveln är liten vetja :)
    I övrigt hanterar jag kollektivtrafiken med hörlurar så man slipper folk dumma jävla utfall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade lätt tagit sele om det hade funkat, men jag skulle så långt och han har liksom hoppat över det där med att vara liten parvel. Sex veckor och väger 6.5 kg :) Är för klen för mitt eget barn.

      Fattar att man kan tröttna på barnvagnar pga att föraren inte alltid är ett snille, men har samtidigt inte lust att ta skit för att andra är självupptagna. Jaja. Behöver inte utsätta mig för det här på ett tag nu :)

      Radera
  2. Men jag dör. Sparka på barnvagnen? Är folk dumma i huvudet eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså ja. Som tur var i detta fall så fick killen skäll av flera runtomkring. Jag var inte där just då, vilket han kan vara glad över.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...